„Zarządzaj inspirując”, Magazyn Fitness Biznes, 05/2012

Co przeciętny menedżer wie o inspirowaniu pracowników? Wie, że powinien ich inspirować!

Choć teoretycznie coraz większą wagę liderzy w organizacjach przywiązują do „zasobów ludzkich”, nadal na co dzień głównie zajmują się utrzymywaniem pracowników w posłuszeństwie. Twierdzą przy tym, że sami bardzo poważnie podchodzą do motywowania i inspirowania pracowników, mimo, że w rezultacie nie przekształcają firm, którymi zarządzają w taki sposób, aby przyciągały dobrych ludzi, aby chcieli oni w nich zostać.

A tymczasem już dawno wszyscy powinniśmy zrozumieć, że w czasach, gdy wartość dodana powstaje dzięki kreatywności, energii, odchodzeniu od schematów, inspirowanie ludzi wewnątrz organizacji jest podstawowym fundamentem konkurencyjności. I prawdopodobnie jedynym.

Z badań przeprowadzonych wśród kadry zarządzającej czołowych firm na całym świecie wynika, że 87% menedżerów wyższego szczebla uznaje obecnie kreatywne myślenie za niezbędne do prowadzenia biznesu. Tymczasem badanie postaw pracowniczych przeprowadzone całkiem niedawno w naszym kraju wykazało, że innowacyjność i kreatywność są najmniej cenionymi kompetencjami zarówno wśród polskich pracodawców, jak i pracowników.

Moda czy potrzeba?
Każda zmiana, a tych w naszej biznesowej rzeczywistości nie brakuje, jest okazją do kreatywnego myślenia. Firmy, które obecnie osiągają najlepsze wyniki, oczekują od swoich pracowników nie tylko umiejętności zarządzania zmianami, ale również umiejętności zarządzania kreatywnością. Niektóre firmy utworzyły już swoich strukturach stanowiska o tajemniczej nazwie CIO (Chief Innovation Officer), a skrót ROI oznacza już nie tylko zwrot ze zrealizowanych w firmie inwestycji, ale zaczyna być również używany jako określenie zwrotu z innowacyjności (Return of Innovation).

Coraz częściej w wielu organizacjach właśnie najbardziej „zwariowane” pomysły pracowników są szczegółowo analizowane, modyfikowane, a następnie wprowadzane w życie. W dzisiejszych czasach właśnie takie podejście ułatwia firmom zdobywanie przewagi konkurencyjnej oraz zapewnia postęp. Kluczowa w tym zakresie staje się rola lidera.

Generowanie nowych pomysłów
Każde wielkie osiągnięcie na świecie zaczynało się od pomysłu. Jeśli liderom zależy na rozwoju kreatywności w organizacji – powinni poważnie traktować pomysły pracowników. Każdy z nich może być wszak początkiem czegoś wielkiego.

Przy generowaniu nowych pomysłów, mających służyć rozwiązywaniu istniejących problemów lub wprowadzaniu w firmie usprawnień skutecznie pomaga technika zwana „burzą mózgów”. Przy jej stosowaniu należy pamiętać o następujących zasadach:
•Do pracy twórczej zapraszamy pracowników różnych specjalności, posiadających zróżnicowane umiejętności, uzdolnienia i predyspozycje
•Liczy się liczba pomysłów
•Pomysłów na etapie ich generowania nie można krytykować
•Pomysły mogą być podchwytywane i rozwijane przez innych członków zespołu
•Oczekujemy rozwiązań niekonwencjonalnych
•Zapisujemy wszystkie pomysły.

Analizowanie pomysłów
W firmie kreatywność polega nie tylko na generowaniu innowacyjnych pomysłów, ale również na ich analizowaniu, planowaniu i wdrażaniu. Pomagają w tym pytania:
•Co ciekawego jest w tym pomyśle?
•Czego w tym pomyśle brakuje?
•Co możemy zmienić w tym pomyśle, aby nam się udało wprowadzić go w życie?
•Które ze zgłoszonych pomysłów możemy połączyć i wykorzystać razem?
Zdarza się, że wygenerowanie nowych pomysłów jest szybkim procesem, czasem zajmuje zaledwie kilka sekund, ale ich analiza, planowanie i wdrożenie mogą zająć firmom całe lata. Zarządzanie kreatywnością wymaga umiejętności stworzenia w firmie klimatu sprzyjającego wykorzystywaniu „całości mózgu organizacji”. Atmosfera stresu i zagrożenia skutecznie blokuje kreatywność pracowników. Kreatywności sprzyjają humor, zabawa i pozytywne myślenie.

Inspirować jak Steve Jobs
Bez względu na to, czy masz jakieś urządzenie firmy Apple, czy nie, możesz korzystać z podarunku, jaki Steve Jobs dał światu: sekretów innowacyjności. Wielu liderów biznesu, przedsiębiorców odkryło te sekrety i osiągnęło dzięki nim oszałamiający sukces.
Zasada 1: „Rób to, co kochasz”. Steve Jobs przez całe życie szedł za głosem serca i właśnie to, jak twierdził, stanowiło klucz jego sukcesu.
Zasada 2: „Odciśnij ślad we wszechświecie”. Jobs przyciągał podobnie myślących ludzi, którzy podzielali jego wizję i pomagali przekształcić jego pomysły w innowacje zmieniające świat.
Zasada 3: „Uruchom swój mózg”. Nie ma innowacyjności bez kreatywności, a dla Jobsa kreatywność polega na tworzeniu powiązań. Jego zdaniem bogactwo doświadczeń życiowych pozwala lepiej zrozumieć ludzkie potrzeby i dążenia.
Zasada 4:”Sprzedawaj marzenia, nie produkty”. Dla Jobsa ludzie kupujący produkty Appla’a nie byli tylko konsumentami, ale osobami mającymi marzenia, nadzieje i ambicje. Jobs tworzył produkty, które pomogły im te marzenia spełnić.
Zasada 5:”Powiedz tysiącu rzeczom „nie””. Według Jobsa prostota stanowi szczyt wyrafinowania, a innowacyjność oznacza eliminowanie tego, co niepotrzebne, by oddać głos temu, co niezbędne.
Zasada 6:”Twórz absolutnie niesamowite doznania”. Jobs uczynił sklepy ze swoimi produktami złotym standardem w zakresie obsługi klienta. Stały się najlepszymi placówkami sprzedaży detalicznej na świecie dzięki prostym innowacjom, które każda firma może wprowadzić u siebie, aby wytworzyć głęboką, trwałą i opartą na emocjach więź z klientami.
Zasada 7: „Doprowadź przekaz do perfekcji”. Jobs jako jeden z najwybitniejszych korporacyjnych gawędziarzy zmienił premiery swoich produktów w prawdziwą sztukę. Możesz mieć najlepszy pomysł na świecie, ale jeśli nie potrafisz zarazić nim innych, twoja innowacja się nie liczy.

Pomysły na rozwijanie kreatywności w zespole? Każdy z nas myśli kreatywnie, ale każdy robi to inaczej. Najlepsze pomysły wpadają nam do głowy zwykle w chwilach relaksu, zaraz przed uśnięciem albo tuż po przebudzeniu, kiedy słuchamy ulubionej muzyki. Problem polega na trym, że takie pomysły pamiętamy bardzo krótko, zwykle kilka sekund. Dobrze jest wypracować sobie metodę chwytania ich i zatrzymywania na dłużej poprzez świadome zapamiętywanie, zapisywanie, nagrywanie, opowiadanie innym.

1.Codziennie myśl. Jak przeorganizować swoją pracę, by być jeszcze bardziej skutecznym. W pracy liczą się wyniki, a nie wysiłek, w nią włożony. Pracuj szybciej i bardziej efektywnie. Myśl na zapas – wyprzedzaj potencjalne problemy, ucz się nowych rzeczy, pracuj szybciej, rób więcej niż tego od Ciebie oczekują. Zadawaj sobie pytania typu: „co może mnie zaskoczyć?”, „co zrobię, jeśli się to wydarzy?”, „co się stanie, jeśli to zrobię?”, „co się stanie, jeśli tego nie zrobię?”. Nie przesiaduj w pracy zbyt długo, bo wyczerpiesz swoje „akumulatory” i staniesz się bezużyteczny!

2.Zachęcaj swoje otoczenie do kreatywności. Dobieraj odpowiednio składy grup, w których rozwiązujecie problemy. Każdy z nas ma określone preferencje dotyczące myślenia, uczenia się i rozwiązywania problemów, co jest związane z wrodzoną preferencją do wykorzystywania określonej części naszego mózgu. Grupy heterogeniczne rozwiązują problemy znacznie skuteczniej niż grupy homogeniczne. Liderami projektów powinny być osoby znające możliwości każdego z członków zespołu i potrafiące zadbać o to, aby każdy uczestnik projektu w odpowiednim momencie mógł wykorzystywać swój wrodzony talent. Jeśli ludzie robią coś z pasją i radością, nie tylko dla pieniędzy, mają większą szansę, by być kreatywni.

3.Bądź dostepny! Wspieraj kreatywność firmy poprzez budowanie kultury otwartości oraz dostępności informacji.

4.Doceniaj i wdrażaj nawet najdrobniejsze dobre pomysły pracowników. Wprowadzaj niewielkie zmiany – dla konkurentów takie zmiany są najtrudniejsze do skopiowania.

5.Twórz obrazy i historie na temat przyszłości. Słuchaj głosu intuicji – kreuj z pracownikami wspólną wizję firmy.