Pracuję właśnie nad kolejnym warsztatem z wystąpień publicznych. Umiejętność przemawiania do dużej grupy ludzi – bez względu na to, czy są to uczniowie liceum, tłum na wiecu, czy przedsiębiorcy na konferencji – jest trudną sztuką. Niełatwo opanować nerwy, kontrolować gesty, mimikę, słowa i zachowanie, tak by słuchacze mogli się skupić na tym, co chcesz przekazać, a nie na Twoich negatywnych emocjach.

Jednak każdy, kto poważnie myśli o przekonywaniu innych do swoich idei, a także o swojej karierze, powinien doskonalić tę sztukę i korzystać z niej najczęściej, jak się da. Jeśli chcesz szybko i trwale poprawić swoje umiejętności w tej dziedzinie zacznij od pracy z pomostami logicznymi. Oczaruj i zainspiruj swoich słuchaczy! Zadbaj o to, by przesłanie było jasne!

Droga prezentera jest podobna do współczesnego architekta. Jedną z pierwszych rzeczy, jakich prezenterzy uczą się o organizacji wystąpienia, jest kładzenie fundamentów przez stworzenie pewnej struktury: powinieneś powiedzieć słuchaczom, co zamierzasz im powiedzieć, powiedzieć im to, a potem jeszcze raz powiedzieć im, co przed chwilą powiedziałeś.

Wstęp: Dlaczego niektóre owoce mają uzdrawiającą moc, a inne są tuczące? Za dziesięć minut wyjdziecie z tej sali listą superowoców, które mają udowodnić działanie wydłużające życie.

Przejście, podsumowanie: Te trzy owoce to owoce acai, jagody goji i granaty.

Przejście , zapowiedź: Przyjrzyjmy się walorom zdrowotnym pierwszego owocu, owocu acai.

W porównaniu z wystąpieniami pozbawionymi szkieletu i struktury jest to bardzo solidny początek. Publiczność została dokładnie poinformowana o planach prezentera i jest przygotowana na dowiedzenie się, dlaczego jedzenie trzech podanych owoców może się przełożyć na lepsze i dłuższe życie. Problem polega oczywiście na tym, że „trzewia” tej wypowiedzi są nadmiernie wyeksponowane. Sekret przejścia na wyższy poziom sztuki polega na dodaniu do swego repertuaru umiejętności intrygowania słuchaczy.

Rozważmy przykład z superowocami. Nasz hipnotyczny prezenter zdradził zbyt wiele, od razu wymieniając nazwy wszystkich trzech superowoców. Lepsze podejście polegałoby na wygłoszeniu stwierdzenia lub pytania, które skłoniłoby słuchaczy do odniesienia tej informacji do siebie, a zarazem podsyciło ciekawość. Na przykład: „Co byś zrobił, gdybyś dowiedział się, że istnieją trzy superowoce, które mają wydłużyć zdrowie, aktywne życie o dziesięć lat? A gdyby te owoce były łatwo dostępne i można byłoby bez trudu dodawać je do śniadania, obiadu lub kolacji?”. Takie pytania również przygotowałyby publiczność do bacznego nasłuchiwania informacji o trzech nowych pozycjach na liście zakupów, a jednocześnie podtrzymałyby ich zainteresowanie podczas opowiadania o kolejnych superowocach. Poza tym pytania te stanowią wygodny wstęp do udowodnienia, że wymienione owoce naprawdę mają życiodajne właściwości.

Najlepsze przejścia jasno podsumowują poprzednią część wypowiedzi i subtelnie sygnalizują temat kolejnej. Dają też słuchaczom kilka cennych chwil w kontekście całego wywodu, a także pozwalają odnieść Twoje słowa do osobistych doświadczeń.

Naukowcy twierdzą, że słowa wypowiedziane przez przeciętną osobę w ciągu dnia zajmują ledwie 10-11 minut. Za ich pomocą podejmujemy jednak decyzje warte tysiące, a nierzadko setki tysięcy złotych.

Od dobrego wystąpienia zależy nieraz powodzenie całych przedsięwzięć. Dobrze skomponowanym przemówieniem można tchnąć entuzjazm w zrezygnowany zespół, wyjaśnić nawet najbardziej karkołomne decyzje ekonomiczne. Spowodować, że pracownicy będą czuli się lepiej niż po niespodziewanej podwyżce wynagrodzeń.

Warto zatem wiedzieć jak mówić do ludzi. Warto umieć występować publicznie.