Play Pause

00:00 / 00:00

read more czytaj read more
Tamara
Bieńkowska
e: hello@tamarabienkowska.pl
t: +48 508 011 029

Co mogę dla ciebie zrobić

  • Coaching
  • Sparring
  • Szkolenia
  • Trening medialny

O mnie

  • Tamara Bieńkowska
  • Referencje

Social media

  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • LinkedIn LinkedIn

Podcast

Szefska pasja

Podcast o zarządzaniu, rozwoju i relacjach w biznesie.

Sezon 1
  • Apple podcast
  • spotify
  • Google podcast

Teksty

  • Autorytet lidera
  • Coaching
  • Coaching prowokatywny
  • Egzekwowanie rezultatów
  • Empowerment
  • Inne
  • Inteligencja emocjonalna
  • Komunikacja menedżerska
  • Kryzys
  • Mentoring
  • Motywowanie
Wszystkie kategorie
Home

Kilka minut czytania

Płacz Ewka, płacz!

7 lipca 2020

  • Coaching
  • Komunikacja menedżerska
  • Kryzys

Jak często Twoi klienci płaczą podczas sesji? W trakcie spotkania? Po jego zakończeniu? W jaki sposób coach może skłonić klienta do płaczu? I po co?

Trzeba wiedzieć w jakim towarzystwie płakać. Kiedy moi klienci płaczą, myślę z wdzięcznością, że mi zaufali, pokazali swoje czułe miejsca. Cieszę się, kiedy w tej sposób wyrażają siebie. Może pierwszy raz od dawna…

Widzieliście kiedyś, jak goi się rana powstała po zranieniu? Najpierw pojawia się ból, potem rana się zabliźnia, pojawia się strup, a na sam koniec skóra w miejscu zranienia staje się mocniejsza, powstaje blizna. Rany goją się poprzez rychłozrost, wówczas brzegi rany zostają do siebie zbliżone, zrastają się ze sobą i powstaje linijna blizna. Jest to najbardziej korzystny sposób gojenia rany. Albo przez ziarninowanie, gdy z różnych powodów nie doszło do pierwotnego zamknięcia rany. W takich przypadkach w dnie rany powstaje ziarnina, która jest podłożem do regeneracji powierzchownych warstw skóry i naskórka. Narastają one z brzegów rany na ziarninę. Takie gojenie wymaga starannej pielęgnacji i regularnych zmian opatrunków. Blizna powstała wyniku gojenia przez ziarninowanie jest dłuższa i bardziej widoczna.

Stworzenie właściwych warunków do płaczu zaczyna się od wytworzenia więzi opierającej się na zaufaniu i bezpieczeństwie umożliwiającym klientowi podzielenie się swoim problemem, niezależnie od tego, jak głęboko on tkwi. Poprzez tę więź i doświadczenie uwolnienia emocji, ludzie mogą odnaleźć części samych siebie, których bali się zrozumieć i zaakceptować. Płacz angażuje układ współczulny i przywspółczulny.

Pierwsza faza charakteryzuje się narastaniem symptomów nieprzepracowanej krzywdy, jeśli towarzyszy temu poczucie przebywania we wspierającym środowisku. Choć klient może wyglądać, jakby był rozstrojony, w głębi istnieje poczucie, że dzieje się coś istotnego. Z braku przymusu, aby ujawnić więcej niż chce, klient staje się współpracującym uczestnikiem.

Z nieustającym wsparciem od coacha, pierwsza faza osiąga psychofizjologiczny szczyt intensywności i natychmiastowo przechodzi w drugą fazę – regeneracji. Gdy to się odbywa, podwyższone odpowiedzi fizjologiczne pikują w dół i reakcje psychologiczne z pierwszej fazy – strach i/lub niepokój – zostają zastąpione przez doświadczenie na nowo bolesnego zdarzenia lub jego fragmentu tak, jakby ono odbywało się teraz. Jednocześnie klient doświadcza uwolnienia emocji.

Płacz jest więc najpotężniejszym środkiem leczniczym, jaki znam. Działa najlepiej, gdy wspiera się go szacunkiem i wrażliwą opieką.

W dobie masowości i wystandaryzowanego procesu coachingowego, musimy zawsze pamiętać, że płacz może pojawić się tylko wtedy, gdy klient czuje, że coach jest wystarczająco zainteresowany nim jako człowiekiem, a nie traktuje go jedynie jako kogoś przejawiającego objawy, które należy nazwać i wyleczyć.

A tymczasem łzów młodzi coachowie boją się najbardziej. Nie wiedzą, jak sobie z nimi poradzić. Nie radzą sobie z emocjami klientów, ale także własnymi emocjami.  Gdyby tylko wiedzieli, że łzy są rodzajem języka, podstawową, a często pierwotną formą komunikacji.

Co płacz ma wspólnego z biznesem? Wszystko. Podstawą wszystkiego, co robimy, jest otwarta i szczera komunikacja, nie tylko pomysły i dane, ale także ludzkie uczucia. Wierzymy, że uczucia mogą być jak ukryte przeszkody, które utrudniają osiąganie celów, ale jeśli je uwolnimy – stają się kluczami do współpracy i zrozumienia.

„Łzy są najbardziej istotnym, a jednocześnie najbardziej ulotnym, najbardziej oczywistym, a jednocześnie najbardziej zagadkowym dowodem naszego życia emocjonalnego” mówi Tom Lutz,profesor University of California Riverside, którego książka pod tytułem „Płacz” jest jedyną prawdziwą próbą naukowej oceny ludzkich łez. Lutz wskazuje między innymi, że ludzie są jedynymi zwierzętami, które płaczą z nie zawsze oczywistych powodów. Płacz jest jednym ze sposobów ujawniania naszych najgłębszych lęków. Daje nam możliwość zobaczenia, co się za tymi lękami kryje.

W naszej kulturze łzy uznaje się na ogół za dowód smutku i rozpaczy, mogą być one podstawą pozytywnego wzrostu. Niezależnie od tego, czy są to łzy rozpaczy czy łzy radości – są zwiastunami nadziei. Prawdziwi „twardziele” płaczą. Rycz, mała, rycz!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn


Ostatnio dodane

Teksty

Życia długość i szerokość

W życiu człowieka mają miejsce dwa wielkie wydarzenia. Pierwsze to narodziny. Drugie to śmierć. Wszystko pomiędzy - to drobiazgi, mniej lub bardziej znaczące zdarzenia. Większość ludzi rodzi się w szpitalach albo domach. Słyszałam też o porodach w taksówce, na stacji paliw, na promie, w samolocie lub w metrze. Nuda! Ja przyszłam na 

read more czytaj
Teksty

Jeśli chcesz coś zrobić dobrze, musisz to robić często

„Cholernie trudno jest być kimś wiecznie pełnym entuzjazmu” – napisała mi moja klientka. Frustrował ją powolny rozwój jej własnej firmy. Usiłowała właśnie zebrać kolejne środki, funkcjonowała w trybie maksymalnego zaangażowania w sprzedaż swoich usług. Kiedy przeczytałam tę wiadomość, zaśmiałam się głośno. Praca to moja pasja, ale to nie znaczy, że mnie nie

read more czytaj
Teksty

Lęk nigdy nie zniknie na dobre

Nadmiar myślenia nie prowadzi do zrozumienia. Nie pomaga też pytanie o radę wszystkich wokół. Ani sondowanie znajomych, współpracowników. Jak masz głupio myśleć, lepiej odpocznij. Albo zacznij działać. Narysuj poziomą linię. Powyżej tej linii napisz: „Przestrzeń myśli”. A poniżej: „Przestrzeń pracy”. Wiesz do czego przydaje się „przestrzeń myśli”? Do niczego, nic tam się

read more czytaj
Pokaz więcej
  • Przeglądaj teksty
  • Słuchaj podcastów

Dyscyplina czy motywacja?
Przede wszystkim: pierwszy krok.

Jeśli nie chcesz przegapić żadnego artykułu — zostaw swój adres. Nowe artykuły zostaną wysłane na Twój adres mailowy.

Twój adres email

Lub też subskrybuj:

  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • LinkedIn LinkedIn
Tamara
Bieńkowska
e: hello@tamarabienkowska.pl
t: +48 508 011 029

Co mogę dla ciebie zrobić

  • Coaching
  • Sparring
  • Szkolenia
  • Trening medialny

O mnie

  • Tamara Bieńkowska
  • Referencje

Social media

  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • LinkedIn LinkedIn

Podcast

Szefska pasja

Podcast o zarządzaniu, rozwoju i relacjach w biznesie.

Sezon 1
  • Apple podcast
  • spotify
  • Google podcast

Teksty

  • Autorytet lidera
  • Coaching
  • Coaching prowokatywny
  • Egzekwowanie rezultatów
  • Empowerment
  • Inne
  • Inteligencja emocjonalna
  • Komunikacja menedżerska
  • Kryzys
  • Mentoring
  • Motywowanie
Wszystkie kategorie
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda