Play Pause

00:00 / 00:00

read more czytaj read more
Tamara
Bieńkowska
e: hello@tamarabienkowska.pl
t: +48 508 011 029

Co mogę dla ciebie zrobić

  • Coaching
  • Sparring
  • Szkolenia
  • Trening medialny

O mnie

  • Tamara Bieńkowska
  • Referencje

Social media

  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • LinkedIn LinkedIn

Podcast

Szefska pasja

Podcast o zarządzaniu, rozwoju i relacjach w biznesie.

Sezon 1
  • Apple podcast
  • spotify
  • Google podcast

Teksty

  • Autorytet lidera
  • Coaching
  • Coaching prowokatywny
  • Egzekwowanie rezultatów
  • Empowerment
  • Inne
  • Inteligencja emocjonalna
  • Komunikacja menedżerska
  • Kryzys
  • Mentoring
  • Motywowanie
Wszystkie kategorie
Home

Kilka minut czytania

Sampling? Dziękuję, nie!

25 stycznia 2017

  • Coaching
  • Komunikacja menedżerska

Jakiś czas temu usłyszałam tę historię od osoby, której chciałam przekazać informację zwrotną po warsztacie. Usłyszałam, co mi powiedziała. Zrozumiałam, czego mi nie wolno lub nie wypada. Ale na jakimś głębszym poziomie psychologicznym nie pogodziłam się z tym, że mój rozmówca nie był ciekaw, co chcę mu powiedzieć.

Bernard Ładysz – polski śpiewak operowy (bas – baryton), aktor i żołnierz – jako pierwszy polski artysta w 1959 roku został zaangażowany do partii solowej w kompletnym nagraniu opery przez wielką światową firmę fonograficzną „ Columbia“. Wystąpił wówczas obok Marii Callas w nagraniu „Łucji z Lammermooru“ pod dyrekcją Tullio Serafina. Po nagraniu ścieżki dźwiękowej zgłosili się do niego przedstawiciele producenta z prośbą o odsłuchanie nagranego materiału. Ku zaskoczeniu wszystkich Ładysz odmówił i powiedział: „Po co? Przecież wiem, jak śpiewam“.

Po raz kolejny przypomniała mi się ta historia całkiem niedawno. Zostałam zaproszona do współpracy w projekcie, który dawał mi szansę zaprezentowania swojego dorobku i podzielenia się swoim doświadczeniem. Przystąpiłam do niego z ochotą. Tym bardziej, że nowa znajomość rozpoczęła się od udziału w – nazwijmy to – konferencji. Miałam przyjemność prezentować jedną z wielu „idei wartych propagowania“. Potem były kolejne weryfikacje, m.in. sampling szkolenia, które mam prowadzić.

Sampling jest jak wersja demo gry na PC. Jak zwiastun kolejnego hitu kinowego czy degustacja nowego rodzaju sera w supermarkecie. Prezentuje to, co w oferowanym produkcie mamy najlepszego. Ma za zadanie przekonać potencjalnego klienta, że warto – spośród setek innych ofert i produktów – wybrać właśnie ten oferowany przez nas. Sampling szkolenia to sposób na poznanie firmy szkoleniowej, trenera, jego doświadczenia i znajomości tematu. Pozwala w założeniu na praktyczne sprawdzenie jego kompetencji, świadomą selekcję i wybór najlepszej oferty. Teoretycznie.

Praktycznie chodzi o coś więcej. Sampling szkolenia to nie kolejna darmowa próbka produktu, to sposób na bezpośrednie dotarcie z gotowym produktem do założonej grupy docelowej i sprawdzenie – w praktyce, czy między klientem i uczestnikami szkolenia, a firmą szkoleniową nawiąże się nić porozumienia. Teoretycznie chodzi o komunikację uczestnik – trener, wzajemne zrozumienie i sprawdzenie czy obie strony spełniają swoje wzajemne oczekiwania i są w stanie sprostać zadaniom, które pojawią się po rozpoczęciu współpracy.

Klienci mają ściśle określone wymagania dotyczące usposobienia, temperamentu i metod przeprowadzania zajęć przez trenerów, dlatego sampling jest momentem, w którym sprawdza się czy ,,zaiskrzy”. Wiedza merytoryczna u dobrego trenera potwierdzona jest odpowiednim certyfikatem, liczą się też umiejętności miękkie, takie jak panowanie nad grupą, współpraca, radzenie sobie ze stresem i problematycznymi kursantami. Sampling to jedyny moment na sprawdzenie czy do siebie pasujemy.

Miałam kiedyś Ostatnią Lalkę. Poprowadziłam tez swój Ostatni Sampling. Ponieważ nie jest to moim zdaniem najlepsza metoda. Jej wady? Wybiórczość w możliwości zaprezentowania przez trenera pełni swoich umiejętności, pewna sztuczność sytuacji, odbiegającej od tej, która powstaje na sali szkoleniowej podczas realnego szkolenia. Jak pokazuje praktyka, część bardzo dobrych trenerów w dłuższej formie czuje się najlepiej, a na czas „próbek” trudniej jest im się zmobilizować, by pokazać oceniającym skalę swoich możliwości.

 Są tacy, którzy uważają, że sampling szkolenia to strata czasu i energii zarówno dla zamawiającego szkolenie, jak i trenera. Argumenty wydają się być proste: z jednej strony jest to za mało czasu na pokazanie tego, co naprawdę istotne w danym szkoleniu i z drugiej, bezpłatność ,,próbki”, za którą później, jako za element całości i tak trzeba będzie zapłacić. Za próbowaniem przemawia jednak możliwość sprawdzenia warsztatu szkolenia i ,,spokojne sumienie”, że po praktycznej prezentacji wybraliśmy opcję najlepszą z możliwych. Bezcenna dla osoby przeprowadzającej ten proces jest także informacja zwrotna od grupy biorącej udział w samplingu, zwłaszcza, jeśli współpraca między firmą szkoleniową a Klientem nie dojdzie do skutku. To niepowtarzalna okazja, aby coś zmienić w swojej ofercie, wyciągnąć wnioski i być o krok bliżej ideału.

Wybrałam zawód publicznej ekspozycji, w którym dzień po dniu udowadniam swoim zachowaniem i postawą, kim jestem. Nie interesują od jakiegoś czasu mnie rankingi popularności. Przestałam ścigać się na liczbę dostarczonych dni szkoleniowych, odbytych sesji coachingowych. W końcu ludzie zapomną, co im powiedziałam, zapomną, kim jestem, ale nigdy nie zapomną, jak się czuli w moim towarzystwie. W to wierzę.

Zrozumiałam, co chciałeś mi powiedzieć, Maćku. Dziękuję za tę lekcję.

Jeżeli chcesz się ze mną skontaktować w sprawie warsztatów i szkoleń, proszę napisz do mnie. Proszę o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji coachingowych.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn


Ostatnio dodane

Teksty

Życia długość i szerokość

W życiu człowieka mają miejsce dwa wielkie wydarzenia. Pierwsze to narodziny. Drugie to śmierć. Wszystko pomiędzy - to drobiazgi, mniej lub bardziej znaczące zdarzenia. Większość ludzi rodzi się w szpitalach albo domach. Słyszałam też o porodach w taksówce, na stacji paliw, na promie, w samolocie lub w metrze. Nuda! Ja przyszłam na 

read more czytaj
Teksty

Jeśli chcesz coś zrobić dobrze, musisz to robić często

„Cholernie trudno jest być kimś wiecznie pełnym entuzjazmu” – napisała mi moja klientka. Frustrował ją powolny rozwój jej własnej firmy. Usiłowała właśnie zebrać kolejne środki, funkcjonowała w trybie maksymalnego zaangażowania w sprzedaż swoich usług. Kiedy przeczytałam tę wiadomość, zaśmiałam się głośno. Praca to moja pasja, ale to nie znaczy, że mnie nie

read more czytaj
Teksty

Lęk nigdy nie zniknie na dobre

Nadmiar myślenia nie prowadzi do zrozumienia. Nie pomaga też pytanie o radę wszystkich wokół. Ani sondowanie znajomych, współpracowników. Jak masz głupio myśleć, lepiej odpocznij. Albo zacznij działać. Narysuj poziomą linię. Powyżej tej linii napisz: „Przestrzeń myśli”. A poniżej: „Przestrzeń pracy”. Wiesz do czego przydaje się „przestrzeń myśli”? Do niczego, nic tam się

read more czytaj
Pokaz więcej
  • Przeglądaj teksty
  • Słuchaj podcastów

Dyscyplina czy motywacja?
Przede wszystkim: pierwszy krok.

Jeśli nie chcesz przegapić żadnego artykułu — zostaw swój adres. Nowe artykuły zostaną wysłane na Twój adres mailowy.

Twój adres email

Lub też subskrybuj:

  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • LinkedIn LinkedIn
Tamara
Bieńkowska
e: hello@tamarabienkowska.pl
t: +48 508 011 029

Co mogę dla ciebie zrobić

  • Coaching
  • Sparring
  • Szkolenia
  • Trening medialny

O mnie

  • Tamara Bieńkowska
  • Referencje

Social media

  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • LinkedIn LinkedIn

Podcast

Szefska pasja

Podcast o zarządzaniu, rozwoju i relacjach w biznesie.

Sezon 1
  • Apple podcast
  • spotify
  • Google podcast

Teksty

  • Autorytet lidera
  • Coaching
  • Coaching prowokatywny
  • Egzekwowanie rezultatów
  • Empowerment
  • Inne
  • Inteligencja emocjonalna
  • Komunikacja menedżerska
  • Kryzys
  • Mentoring
  • Motywowanie
Wszystkie kategorie
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda