/

O przywództwie.

Twórczy ferment i praktyka z klasą.

2 kwietnia 2021

„Skuteczny menedżer w niepewnych czasach”_www.strefabiznesu.pl_10.2020

W czasie kryzysu wywołanego pandemią nie wystarczy być sprawnym menedżerem. Trzeba umieć radzić sobie z niespotykanymi dotąd wyzwaniami. Praca zdalna, zarządzanie rozproszonym zespołem, trudne emocje w zespole wynikające z niepewności i strachu. A przy tym dbanie o cele i wyniki firmy. Jak menedżerowie sobie z tym radzą? Rozmawiamy z Tamarą Bieńkowską –

„Sparring – chodzi o to, by się sobą ubrudzić i zobaczyć, co się stanie, gdy przekroczymy próg wygody i komfortu”_06.2020_kulturaumyslu.pl

PD – Moim dzisiejszym gościem jest Tamara Bieńkowska – certyfikowany trener Przywództwa Sytuacyjnego SLII oraz Sytuacyjnego Przywództwa Zespołowego wg Kena Blancharda. Wykładowca studiów podyplomowych: SWPS w Warszawie, WSE im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie, Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu oraz UMCS w Lublinie i AWF w Warszawie. Od ponad 19 lat

„Rola lidera w czasach kryzysu”_fitnessbiznespl_03/2020

Kryzysy są nieodłączną częścią życia. Zmienne trendy, kapryśne gusta klientów, rosnąca w siłę konkurencja, nowe standardy zarządzania – to wszystko składa się na menedżerską codzienność, którą znamy z przeszłości. To co dla jednych jest sytuacją kryzysową, inni wykorzystują zwykle jako szansę, okazję, nadzieję na zysk. Kryzys roku 2020 jest jednak inny niż

„Organizacja ucząca się.. także w kryzysie”_wyzwaniahr.pl_06.2020

Nowe i trudne sytuacje uczą jak dużą rolę odgrywa kapitał ludzki. Bez interakcji, współpracy zespołowej, dzielenia się inspiracjami i wymiany doświadczeń nie byłoby możliwe osiągnięcie celów organizacji. Jest wiele sposobów, dzięki którym można wykorzystać wewnętrzne zasoby i wesprzeć rozwój pracowników. Mentoring, action learning, konferencje i szkolenia wewnętrzne, wolontariat pracowniczy to uniwersalne

„W kryzysie – nie rezygnuj z rozwoju!”_wyzwaniahr.pl_06.2020

Wydawałoby się, że w dobie kryzysu zamrożenie programów rozwojowych i obcięcie budżetu szkoleniowego stanowi zrozumiały krok. Patrząc jednak z szerszej perspektywy, takie działania nie tylko nie pomagają, ale wręcz obniżają efektywność i motywację w zespole. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy, potrzeba rozwoju wpisana

„Oczami eksperta – zarządzanie zespołem w branży fitness & wellness”_www.branzafitness.com_03.2020

Jak budować i zarządzać zespołem pracowników w branży fitness & wellness? Temu kluczowemu zagadnieniu poświęcony był pierwszy moduł Akademii MultiSport, podczas którego Partnerzy Benefit Systems mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie. Przed jakimi wyzwaniami stoją współcześni managerowie i jakie są cechy managera idealnego? O tym w rozmowie z Tamarą

„Pracownik potrafi zatruć życie zespołu i szefa. Zwolnienie to jednak ostateczność”_pulshr_02.2020

Prawie połowa pracowników pracuje z kimś na tyle uciążliwym, że wykonywanie obowiązków staje się przez to trudniejsze. Co robić w takich sytuacjach? Jak z kolei powinien reagować szef? Jak pokazuje badanie LiveCareer Polska, aż 39 proc. badanych jest w stanie zrezygnować z pracy z powodu zachowania współpracowników. Zachowania współpracowników można zmieniać i od

Z cyklu: „Urwanie głowy” -„Maszerujemy w różnym rytmie, ale czy śpiewamy tę samą pieśń?”_Miesięcznik Benefit_07-08/2019

Jest wiele spraw, na które chcemy mieć wpływ. Zależy nam na pozytywnych relacjach z ludźmi, osiąganiu wyników w pracy, tworzeniu dobrych związków: osobistych i biznesowych. Ludzie od wieków zadają sobie pytanie, jak wywrzeć wpływ na innych. Wpływ to władza, a władzy pragnie wielu: dziennikarze, sprzedawcy, urzędnicy i ich petenci, rodzice, menedżerowie,

„Kluczem jest empowerment, czyli jak zwiększyć zaangażowanie pracowników”_07.2019_MŚBiznes

Powiedzmy to wprost: najcenniejszym potencjałem w każdym przedsiębiorstwie są ludzie. Są wszystkim, czego potrzebujemy, by osiągnąć potrzebne rezultaty. Kiedyś usłyszałam zdanie, które chyba najlepiej obrazuje, jakim skarbem dla firmy jest zaangażowany pracownik. Zdanie to wypowiedział Henry Ford w czasach, kiedy jego firma święciła największe triumfy: „Zabierzcie mi budynki i maszyny, jeżeli

„Efektywna (i efektowna) komunikacja z klientem”_Magazyn Fitness Biznes_03-04/2019

Praca z ludźmi wymaga nieustannego komunikowania się. Skuteczność naszego współdziałania jest wyznaczana przez to, na ile dobrze rozumiemy innych oraz na ile oni rozumieją nas. Gdy proces ten przebiega bez zakłóceń, pomiędzy ludźmi buduje się atmosfera zaufania i otwartości, co podnosi jakość wspólnej pracy i pozwala osiągnąć pożądane rezultaty. Właściwe komunikowanie

„Największym demotywatorem w firmie bywa… szef”_www.pulshr.pl_03/2019

Zmotywowany pracownik to efektywny pracownik, dlatego wiele firm zastanawia się, jak zwiększyć zaangażowanie pracowników. By tego dokonać warto przyjrzeć się równieżczynnikom demotywującym. Jak się okazuje, jest ich sporo. Jednym z największych demotywatorów bywa szef. Może zniechęcać pracowników poprzez dawanie obietnic bez pokrycia. Zaangażowania nie zbuduje również menedżer, który nie jest autorytetem i mentorem,

„Prosty sposób na poprawę wyników”_Magazyn Fitness Biznes_01-02/2019

Zmieniające się otoczenie rynkowe, powszechny dostęp do technologii i know-how, zmieniająca się kultura i aspiracje ludzkie, powodują, że to oddani pracownicy są kluczem do sukcesu firmy. Ich zaangażowanie, elastyczność i kreatywność, wymuszają na pracodawcach poszukiwania takich menedżerów, którzy będą dla swoich pracowników nie tyle wszystkowiedzącymi wodzami, lecz przewodnikami i mistrzami wskazującymi

„Wespół w zespół”_Miesięcznik MŚBiznes_03/2019

W rozmowach z przedstawicielami HR i innymi specjalistami w firmach często słyszę, jak poważną słabością wielu polskich menedżerów jest brak umiejętności prowadzenia efektywnych zespołów. Zespoły wymyślono zapewne wtedy, kiedy okazało się, że zadnie jest zbyt trudne, by wykonać je w pojedynkę, co wymusza współpracę. W końcu: człowiek jest istotą społeczną, a 

„Jak rok 2018 w HR podsumowują eksperci?”_hrpolska.pl_08/01/2019

W 2018 roku obserwowaliśmy wzmożoną walkę !rm o pracowników. W opinii wielu rok ten upłynął pod znakiem problemów z pozyskiwaniem i zatrzymywaniem pracowników. Nadeszła długo oczekiwana era empowermentu. A z nią problemy z przywództwem. Empowerment Czyli angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, wciąż zyskuje na popularności. Jego zaletą jest zwiększanie autonomii pracowników, a także

2 marca 2021

Z cyklu: „Urwanie głowy” – „Błogosławiony brak informacji”_Miesięcznik Benefit_01/2019

Początkowo miałam zamiar zatytułować ten felieton „Cud niepamięci” – nie wiem, jak Państwo, ale ja mam coraz większy kłopot z przypomnieniem sobie wydarzeń ostatnich dwudziestu, dwudziestu pięciu lat. Wszystko w moim umyśle spowija mgła. Trudno mi o przypomnienie sobie kontekstu konkretnych zdarzeń, ponieważ coraz więcej spraw i coraz więcej osób rywalizuje

Z cyklu: „Taksonomia szefa”: „Tajemnica, że nie ma żadnej tajemnicy”_Miesięcznik Benefit, 12/2018

Wprowadzenie: Pewnego dnia, działając w zmowie, kilku początkujących menedżerów z pewnego komercyjnego banku postanowiło zbadać, jak szybko rozchodzą się plotki. Największa plotkarka w tej firmie pracowała na piątym piętrze wysokościowca. Jeden z młodych kierowników, pofatygował na górę i podzielił z nią wiadomością, którą jedynie przy dużej dozie dobrej woli mogła ujść za wiarygodną.

„Zajęcie nie dla każdego”_Miesięcznik Fitness Biznes”_11-12/2018

Poznałam w swoim życiu zawodowym wielu menedżerów. Zostali szefami z różnych powodów. Niektórzy zbyt łatwo podejmowali decyzję o byciu menedżerami. Zapewne z obawy, żeby ich kariera przypadkiem nie znalazła się w martwym punkcie. A tymczasem zarządzanie nie jest dla każdego. To ekscytująca praca, pełna wyzwań. Sukces w niej zależy od tego, czy

Z cyklu: „Taksonomia szefa”: „Galernicy pracowników”_Miesięcznik Benefit, 11.2018

Wprowadzenie:Dwa lata temu Patryk został szefem działu IT w organizacji nastawionej na obsługę klienta zewnętrznego. Kiedy obejmował swój urząd, jego szef tonem nie znoszącym sprzeciwu przekazał mu informację dotyczącą celów na kolejny rok. Przy tej samej okazji Patryk dowiedział się, jak ważne w jego ocenie są badania satysfakcji pracowników.  Już następnego dnia

„Dopasowanie ma znaczenie”_MŚP Biznes_10.2018

Z tego artykułu dowiesz się: Jak ważne jest nastawienie do pracy potencjalnego pracownika? Kim są osoby ‘zbyt wykwalifikowane’? Jak przygotować wartościowe, merytoryczne ogłoszenie o pracę? Jakie pytania zadawać na rozmowie kwalifikacyjnej, a jakich lepiej unikać? Wprowadzenie Skuteczny proces rekrutacji to kluczowy element budowania przewagi konkurencyjnej każdego przedsiębiorstwa. Tymczasem wielu pracodawców w Polsce ma

„Menedżer z takimi nawykami prędzej czy później pożegna się z pracą”_Puls HR, 08.2018

Nawyk to w myśl definicji działanie rutynowe, często automatyczne i pozbawione refleksji. Właśnie na tym polu, szczególnie w dobie rynku kandydata, tracą menedżerowie. Młode pokolenie wchodzące na rynek pracy nie lubi rutyny i monotonii – ocenia Michał Borkowski, team manager w firmie rekrutacyjnej Antal. Stara szkoła zarządzania zauważalna u menedżerów z dużym

„Korporacyjny talent show”_HR Polska_07.2018

Talenty przeżywają obecnie renesans. W telewizji królują talent show, teatry, cyrki i różnorodne widowiska. Platforma YouTube dosłownie każdemu umożliwia nagranie krótkiego filmu i prezentację swojej nietypowej, ciekawej umiejętności. Głosy o wielu oktawach, idealnie zsynchronizowane ruchy taneczne, żonglowanie, połykanie ognia… To wszystko zachwyca i dostarcza rozrywki. Po szarych dekadach emanujących etosem pracy,

Z cyklu: „Taksonomia szefa”: „Co ja tutaj robię”_Miesięcznik Benefit, 07-08.2018

Wprowadzenie: Sześć miesięcy temu Kasia przejęła nowy zespół wysoko wykwalifikowanych ekspertów (łącznie 12 osób). Organizacja, która ją zatrudniła to amerykańska firma o międzynarodowym zasięgu działania. Kasia jest dyrektorem zespołu audytorów odpowiedzialnym za obszar EMEA. Każdy z członków jej zespołu posiada minimum 8 lat doświadczenia. Zespół jest podzielony na dwie, zmieniające się co

„Co zrobić, kiedy szwankuje komunikacja – case study”_Firmer Magazyn Świadomego Przedsiębiorcy, 02/2018

Współpracowałam niedawno z ciekawą firmą leasingową, która w porę zorientowała się, że zła komunikacja skutkuje eskalacją konfliktów. W przyszłości mogło to zaważyć na jej efektywności biznesowej. Była to jedna z pierwszych i najdłużej funkcjonujących na rynku firm leasingowych w Polsce. Na co dzień oferuje klientom usługi leasingu operacyjnego, finansowego oraz najmu. Proste procedury, minimum formalności i innowacyjność –to

„Przekierować ogień – czyli jak zarządzać negatywnymi emocjami pracowników”_hrnews.pl_11.06.2018

Gniew często postrzegany jest jako skrajnie negatywna emocja. Kojarzy się z agresją, wybuchowością, ogromnymi pokładami złości i sprzeciwu wobec rzeczywistości. Przywodzi na myśl osobę dominującą, trudną i narzucającą swoje zdanie – z pewnością nie jest to obraz pożądanego pracownika, z którym można współpracować w miłej, koleżeńskiej atmosferze. Tymczasem gniew ma również

„JA S.A. – własne, jednoosobowe przedsiębiorstwo gotowe na zmiany”_hrpolska.pl_11.06.2018

Współczesny rynek nie znosi próżni. Podając za Peterem Druckerem, już nieco przykurzonym ekspertem zarządzania: „jedyną stałą rzeczą w organizacji jest zmiana”. Choć słowa te padły kilka dekad temu, obecnie jedynie zyskują na aktualności.  W firmach następują nie tylko nieoczekiwane redukcje, ale przede wszystkim pojawiają się trudne do zapełnienia wakaty, rekrutacje trwają coraz dłużej

Z cyklu: „Taksonomia szefa”: „Miłość własna i na całe życie”_Miesięcznik Benefit, 06/2018

Wprowadzenie: Zebranie zespołu projektowego w pewnej kreatywnej agencji. Trwa dyskusja, w której uczestnicy poszukują rozwiązań problemu dotyczącego istotnych dla interesów kluczowego klienta spraw. Wszyscy w tym zespole zazwyczaj starają się zrobić coś, co przekracza ich możliwości. Dopiero wtedy mogą przecież liczyć na to, że coś im się uda.  Niestety nie zawsze jest

„Nie chcą być menedżerami”_Magazyn Fitness Biznes, 03/2018

Od kilku lat między dużymi, średnimi i małymi firmami zaostrza się rywalizacja o młodych i utalentowanych pracowników. Na rynek pracy wchodzą coraz pewniej najmłodsi, przedstawiciele pokolenia 1990 -2000. To oni są teraz najbardziej pożądanymi pracownikami. Niektórzy się im dziwią, jeszcze inni się ich obawiają. A może po prostu nie znają instrukcji

Z cyklu: „Taksonomia szefa”: „Gra w unikanie treści”_Miesięcznik Benefit, 05/2018

Wprowadzenie: Biuro. Pokój prezesa bądź dyrektora. Uczestniczysz w spotkaniu z przełożonym. Po krótkim wprowadzeniu zwierzchnika, z niecierpliwością czekasz na swoją kolej. Chcesz w końcu podzielić się historią dotyczącą prac nad projektem, wyłożyć swoje obawy i zadać pytania. Masz nadzieję na skonsultowanie swoich pomysłów i konstruktywną wymianę opinii. Oczekujesz rozmowy konkretnej, na 

„Empowerment to siła. Ale też odpowiedzialność, która czasem przerasta”_Puls HR, marzec 2018

Firmy coraz częściej są zmuszone są do podejmowania szybkich decyzji. Nie byłoby to możliwe przy scentralizowanym ośrodku decyzyjnym. Czy to oznacza, że nadchodzi era empowermentu? Empowerment, czyli angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, powoli zyskuje na popularności. Jego zaletą jest zwiększanie autonomii pracowników, a także wyzwolenie ich energii i drzemiącego w nich

„Onboarding w firmie: Shadowing skutecznym sposobem na wdrożenie pracownika?”_Puls HR, luty 2018

Shadowing to skuteczne narzędzie, które ułatwia wdrożenie pracownika na nowym stanowisku. Ważne jest jednak, by nie był to jedyny element onboardingu. Shadowing pozwala pracownikom na zdobycie praktycznej wiedzy na konkretnym stanowisku. Polega na obserwacji pracy doświadczonego współpracownika. Skuteczność tego narzędzia zależy od obu stron – od osoby uczącej się i opiekuna. Spora

2 marca 2021

„Szkolenia, benefity, elastyczne formy zatrudnienia, czyli jak zatrzymać pracowników w firmie”_Puls HR, styczeń 2018

Dobre relacje z przełożonym są najważniejszym powodem, dla którego ludzie pracują w danej firmie i nie chcą zmieniać pracy. Potrzebujemy utalentowanych liderów. Rekrutowanie zdolnych przywódców do organizacji wymaga stałego i autentycznego zaangażowania zarządu firmy, który aktywnie uczestniczy w identyfikowaniu talentów, przygotowywaniu i analizowaniu ich planów rozwoju, opracowywaniu planów następstw, procesach mentoringu

„Zarządzanie: Kompetencje menedżerskie ważniejsze niż leadership?”_Puls HR, styczeń 2018

Żaden przywódca nie będzie prawdziwym liderem – nie będzie w stanie zaangażować ludzi do realizacji celów, wdrażania wizji czy przejścia przez zmianę w organizacji – bez podstawowych umiejętności: Nie można być liderem, jeśli nie jest się dobrym menedżerem. Przywództwo to nie tylko kreślenie wizji, inspirowania i budowanie zaangażowania, to także podstawowe

„Rynek pracownika: Dokąd zmierza rynek pracy w Polsce?”_Puls HR, styczeń 2018

Absolutnie się nie zgadzam, że cierpimy na brak pracowników. Znalezienie pracownika to kwestia dwóch parametrów: stawianych wymagań i oferowanego wynagrodzenia. Przy dzisiejszej świadomości kandydatów – również kultury organizacyjnej i nieodłącznych wartości, jakimi w swoim działaniu kieruje się organizacja. Z pewnością obecna sytuacja sprawi, że pracodawcy zwrócą większą uwagę na potrzeby i 

„Slashies spełnieniem marzeń pracodawców?”, Puls HR, wrzesień 2017

Pasjonują się wieloma tematami, nie ograniczają się do jednego zawodu, nie mają roszczeń finansowych. By jednak zatrudnić któregoś ze slashies, o których mowa, trzeba się srogo natrudzić. Slashies to pracownicy, którzy łączą różne, często skrajne umiejętności. Ich liczba rośnie – i to w wielu branżach. By ich zatrudnić i zatrzymać w firmie,

„Okiem kobiety, okiem mężczyzny”_www.wyzwaniahr.pl

Karolina Piekus: Czy kobieta i mężczyzna to kompletnie odmienne sposoby myślenia, działania i komunikowania, czy jednak coś nas łączy?  Tamara Bieńkowska: Stereotypy płci tworzą opisy „męskiego” mężczyzny i „kobiecej” kobiety, przypisujące wszystkim mężczyznom i wszystkim kobietom określone cechy. Choć wydaje się to „wytartą kliszą“ to jednak jest prawdą i faktycznie każdy z 

„Błędem jest się strzyc samemu”, Personel Plus, wrzesień 2017

Outsourcing w teorii zarządzania pojawił się w latach 80-tych poprzedniego stulecia, a do praktyki wszedł w latach 90-tych. Jego istotę najlepiej oddają słowa Henry’ego Forda: ”Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili. Powinniśmy zatrudniać do wykonania pracy kogoś,

„Kampania wyborcza od A do Z”, cz. 3 (ostatnia)

JB: Ci kandydaci, którzy są w tej bieżącej polityce powinni to wiedzieć, że doradca polityczny akurat w tym wypadku – nie ma znaczenia jakie ma poglądy. TB: To trochę zależy. Cokolwiek nie zrobisz, będziesz żałował. Moje doświadczenie daje mi pretekst do tego i taką filozofię pracy, żeby nie utożsamiać się z 

„Kampania wyborcza od A do Z”, cz. 2

JB: Powiedz więcej o tych sposobach i środkach, żeby ci którzy do tej pory nie pracowali z konsultantami i doradcami usłyszeli więcej. Być może to jest szansa na promocję tego rodzaju działań. Bardzo mi zależy na tym, by jak największa ilość kandydatów, tych którzy chcą być naszymi reprezentantami, korzystała i wiedziała

„Kampania wyborcza od A do Z”, cz. 1.

JB: Moim gościem jest Tamara Bieńkowska – coach i spin doctor – kilka lat temu w książce „Jak wygrać wybory samorządowe” dzieliłaś się z czytelnikami swoimi uwagami na temat zasad tzw. treningu medialnego. TB: Ale czemu tak zwanego? To naprawdę jest trening medialny! JB: Tak, to jest trening, w który wielu kandydatów nie wierzy.

„Pół na pół”_Magazyn Fitness Biznes, 02/2017

Czy zauważyłeś u siebie ludzką skłonność do oczyszczania siebie i zrzucania winy na innych? Bardzo łatwo winić innych za słabe wyniki, bierność w działaniu i całkowity brak zainteresowania, prawda? Jeden z zaprzyjaźnionych szefów w pewnej dużej organizacji powiedział mi ostatnio: „Powinnaś zobaczyć moich ludzi w pracy. Wtedy byś dopiero zrozumiała, z czym

„Talent: czy potrafisz go dostrzec?”, Magazyn Fitness Biznes, 01/2017

Powszechnie wiadomo, że kreowanie przyszłych sukcesów każdej firmy wymaga rozwoju silnej kultury organizacyjnej oraz efektywnego przywództwa. Oraz że wszystkie organizacje potrzebują do tego: kreatywności, umiejętności strategicznego myślenia, kultury ciągłego wprowadzania zmian, zaangażowania, pasji oraz lojalności pracowników. Nieustająco rośnie znaczenie zasobów ludzkich (nie lubię tego słowa). Dziś „mieć talent” oznacza tyle samo

2 marca 2021

„I tak się trudno rozstać”_Magazyn Fitness Biznes, 06/2016

Większość menedżerów, których znam, potwierdza, że zwalnianie ludzi jest najtrudniejszym zadaniem, jakie stoją przed nimi w roli szefa. Niektórzy zatrudniają firmy zewnętrze do tej „brudnej roboty“. Coraz częściej jednak muszą to robić sami. Czy jest możliwy w ogóle biznes z ludzką twarzą? Menedżerowie, na których spada zadanie wytypowania pracowników do zwolnienia oraz przekazanie

2 marca 2021

„Konstruktywny feedback”, Magazyn Fitness Biznes, 05/2016

Feedback, czyli sprzężenie zwrotne to fundamentalna część procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań odpowiednich w danej sytuacji. Do informacji zwrotnej zdążyliśmy się przyzwyczaić, otrzymujemy ją przecież przez cały czas nieformalnie w trakcie codziennych kontaktów, w postaci reakcji innych na to, co powiedzieliśmy lub zrobiliśmy. Bardziej formalnie – ze strony szefa

2 marca 2021

„Planowanie rozwoju”, Magazyn Fitness Biznes, 04/2016

Zygmunt Freud twierdził, że w życiu naprawdę najważniejsze są dwie rzeczy: miłość i praca. Gdy to pisał, przeciętna długość życia wynosiła około pięćdziesięciu lat, co oznacza, że pracowano mniej więcej trzydzieści pięć lat w cyklu życia. Obecnie gdy średnia długość życia zbliża się do dziewięćdziesiątki, będziemy pracować około sześciu dekad, a 

2 marca 2021

„Pracować w zespole i przetrwać”, Magazyn Fitness Biznes, 03/2016

Istnieją dwie kategorie menedżerów. Ci, którzy zarządzają relacjami w zespole oraz ci, którymi wciąż jeszcze zarządzają relacjeJ Od kilkunastu lat z mojego coachingu psychologicznego korzystają ludzie polityki, jak i – przede wszystkim biznesu. Stałam się osobą świadczącą rodzaj serwisu psychologicznego na życzenie. Jeżdżę po Polsce z konsultingową posługą. Z tej unikatowej perspektywy poznaję

2 marca 2021

„Odchudzanie zaczyna się w głowie”, Magazyn Fitness Biznes, 01/2015

Wiosna przyszła. Zaczynamy przymierzać lżejsze ubrania, niestety – często nie pasują. Najtańszy sposób zrzucenia zbędnych kilogramów, to zaprzestanie jedzenia. Czy jedyny? Mądrość szczura W sprawie jedzenia nawet szczury są mądrzejsze od ludzi, ponieważ odżywiają się, słuchając własnego organizmu. My, inteligentny gatunek, nie jesteśmy jeszcze na tym etapie, żeby kontrolować i fizjologię. I metabolizm

2 marca 2021

„Pieniądze mogą tylko unieszczęśliwić”, Magazyn Fitness Biznes, 06/2014

Kiedyś zapytano pewnego inwestora budowlanego, co stanowi najważniejsze kryterium przy zakupie nieruchomości z przeznaczeniem handlowym. „Lokalizacja, lokalizacja i jeszcze raz lokalizacja” – odparł. Bardzo nas kusi, aby w ten sam sposób powiedzieć o pieniądzach, gdy padnie pytanie o motywowanie ludzi w miejscu pracy. To jak wielką role wynagrodzenie finansowe odgrywa w motywacji,

2 marca 2021

„Zaraź motywacją”, Magazyn Fitness Biznes, 05/2014

Jeden z największych na świecie filozofów, a zarazem doradca dworu, Konfucjusz, został kiedyś wezwany przez chińskiego władcę do zbadania złodziejstwa I korupcji szerzących się w jego feudalnym państwie. Wkrótce filozof zdobył pewność, że w tych niecnych praktykach uczestniczy także sam cesarz I jego dwór, toteż wyjaśnił swojemu władcy, że motywujący może

2 marca 2021

„Siła rozmowy”, Magazyn Fitness Biznes, 02/2014

Zapewne każdy z nas chociażby raz odbył rozmowę, która wywarła wielki wpływ na jego życie. Zmieniając stare wzorce myślenia i otwierając oczy na nowe horyzonty. Kiedy rozmawiając ujrzeliśmy nowe, fascynujące możliwości, nabraliśmy wiary we własne siły lub odkryliśmy własną głupotę. Lepiej poznaliśmy samych siebie i to, na czym naprawdę nam zależy.

2 marca 2021

„Jak sterować wrażeniem w rozmowie?”, Magazyn Strefa Trenera, 01/2014

„Wszyscy ludzie są zagadkowi, dopóki nie znajdziemy w jakimś słowie lub czynie klucza do danego mężczyzny lub kobiety” R.W Emerson Czy naprawdę meta? Metaprogramy to pojęcie zaczerpnięte z Programowania Neurolingwistycznego. Oznacza ono specyficzne wzorce myślenia, postrzegania i działania uruchamiane przez ludziw konkretnych sytuacjach. Ich wadą jest jednostronność (nie można w jednej sprawie być i

2 marca 2021

„Na początku był trening”, Magazyn Fitness Biznes, 01/2014

W styczniu 2000 roku, krótko przed Świętami Wielkiej Nocy, po zakończeniu pracy w publicznym radiu po raz pierwszy wystąpiłam w roli trenera w treningu dla kadry menedżerskiej. Celem tego szkolenia było umożliwienie odnalezienia się menedżerów przedsiębiorstwa państwowego w warunkach gospodarki rynkowej. O ile mi wiadomo, część  z nich przystosowała się skutecznie do 

2 marca 2021

„Siła argumentu”, Magazyn Fitness Biznes, 06/2013

Znakomita większość interakcji międzyludzkich ma przynajmniej do pewnego stopnia charakter werbalny. Psychologia od dawna dysponuje dowodami, które przekonują, że do zmiany przekonań ludzi konieczne jest użycie właściwych argumentów. Generalnym motywem, który skłania ludzi do wydawania pieniędzy jest potrzeba. Klient chętnie skorzysta z potrzeby firmy czy kluby, który zaspokoi jego pragnienia. Optymalna sytuacja

2 marca 2021
2 marca 2021

„Skuteczne działanie” – Personel Plus, nr 2, luty 2013

W karierę zawodową wpisanych jest wiele barier i trudności. Ludzie, którzy robią karierę w organizacji, na ścieżce pionowej bądź poziomej, tzn. awansują, bądź zdobywają nowe kompetencje w innych departamentach, zyskują cenną wiedzę i doświadczenie. Stają się coraz wartościowszymi pracownikami. Najistotniejszym aspektem tych zmian jest, perspektywy pracownika – jest wymuszona potrzeba poznawania

2 marca 2021

„Doping emocjami”, Magazyn Fitness Biznes, 01/2013

Emocje rządzą działaniem zarówno naszym, jak i naszych współpracowników. Rzadko jesteśmy jednak ich świadomi. Istnieje pewna stara japońska przypowieść o tym, jak pewien skory do zwady samuraj przyszedł kiedyś do mistrza zen z żądaniem, aby ten wyjaśnił mu, na czym polega różnica między piekłem a niebem. Mnich powiedział mu: „Jesteś zwykłym gburem.

2 marca 2021

„Zarządzaj inspirując”, Magazyn Fitness Biznes, 05/2012

Co przeciętny menedżer wie o inspirowaniu pracowników? Wie, że powinien ich inspirować! Choć teoretycznie coraz większą wagę liderzy w organizacjach przywiązują do „zasobów ludzkich”, nadal na co dzień głównie zajmują się utrzymywaniem pracowników w posłuszeństwie. Twierdzą przy tym, że sami bardzo poważnie podchodzą do motywowania i inspirowania pracowników, mimo, że w rezultacie

2 marca 2021

„Motywacyjne DNA”, Magazyn Fitness Biznes, 04/2012

„Gdy skupiam na czymś uwagę, nie ma ani jednej rzeczy, osoby, czegokolwiek, co mogłoby mnie powstrzymać przed osiągnięciem wymarzonego celu. Jeżeli bardzo czegoś pragnę, czuję, że to osiągnę”. W książce „Bez granic” Michael Phelps – żywa legenda pływania, ośmiokrotny medalista i wielokrotny rekordzista świata – wyjawia tajemnicę swojego niezwykłego sukcesu. Ujawnia ,

1 marca 2021

Trudność czy nowe doświadczenie?

Każdy z nas ma wiele kryzysowych sytuacji, impasów, nie tylko twórczych. To wyjątkowa okazja do odkrycia oraz wypróbowania technik pracy w kryzysie. Wielokrotnie traciłam a potem odnajdywałam sens życia, odzyskiwałam radość i satysfakcję. Przechodziłam przez sytuacje kryzysowe, a kiedy już sobie z nimi poradziłam, pomagałam innym radzić sobie z trudnościami i wykorzystać

4 grudnia 2020

Taka praca nie ma sensu

Wszyscy szybciej biegamy, bardziej się meczymy i dłużej pracujemy. Tak bardzo absorbuje ans dotrzymywanie kroku innym ludziom, że przestajemy zauważać, że bierzemy udział w syzyfowym wyścigu, którego i tak nie jesteśmy w stanie wygrać. Cala ta gorączkowa bieganina pociąga za sobą ukryte koszty: utrudnioną koncentrację, mniej czasu na każde zadanie, rzadsze okazje

Człowiek w ciemnej jaskini

Czy próbowałeś kiedykolwiek odprężyć mózg? Podzielony na dwie półkule mózg jest częścią umysłu. Powinien być wolny, aby mógł wątpić, zastanawiać się, analizować. Musi być otwarty, aby swobodnie przyjmować i odrzucać otrzymywane wiadomości. Umysł, który zna odpowiedzi na wszystkie pytania, jest martwy. W mózgu pytającym powstaje zdrowa ciekawość, wolność poszukiwania, rozumienia i odkrywania.

Spokój kobiety/ człowieka, który czuje się na swoim miejscu

Można by powiedzieć, że jest to historia miłosna. Ale gdyby o to chodziło, nie warto byłoby jej opisywać.  Kiedy nie potrafimy wyrazić czegoś jednym słowem, posługujemy się całą historią. Tak się to robi od wieków. Każda historia ma swoją muzykę. Jeśli jest dobrze grana, masz wrażenie, że słyszysz muzykę ciszy. Taka muzyka

Nie myśl o niebieskim króliku

W środę 05.08 kończę swoją przygodę z kursem superwizji w coachingu ICC. Czeka mnie, mam nadzieję, kolejna przygoda – towarzyszenie coachom w ich pracy, rozwoju podczas superwizji. Dzięki prowadzącym kurs, kursantom „braciom i siostrom w superwizji”, samym superwizantom - wiele się dowiedziałam o ludziach, którzy wyrazili wolę uczestniczenia w superwizjach. Sporo też

3 sierpnia 2020

Są ludzie, którzy świecą, a nie grzeją

„Paznokcie, rękaw płaszcza, buty, nogawki, zgrubienia na palcu wskazującym i kciuku, wyraz twarzy, mankiety koszuli, ruchy – każda z tych rzeczy wyraźnie świadczy o tym, czym zajmuje się dany człowiek. To nie do pomyślenia, żeby wszystko to razem wzięte nie doprowadziło kompetentnego detektywa do rozwiązania każdej sprawy” – tak o prostocie

Odwaga przyjmowania życia, jakim ono jest

Odważny to nie ten, kto się nie boi, lecz ten, kto wie, że są rzeczy ważniejsze niż strach. Nie ma większej odwagi niż przyjmowanie życia takim, jakie ono jest. Na trzeźwo. Bez udawania. Dlaczego niektórzy ludzie uważają, że tylko walcząc, mogą cokolwiek osiągnąć, oczekując korzyści od razu, a inni kierują się zasadami,

O tym, co jest najważniejsze

Przypomnij sobie starą prostą prawdę: podmiot wiedzy nie może istnieć niezależnie od przedmiotu wiedzy. Widzieć, znaczy widzieć coś. Słyszeć, znaczy słyszeć coś. Nadzieja jest nadzieją na coś. Być złym, znaczy być złym na coś albo kogoś. Myślenie jest myśleniem o czymś. Bez przedmiotu wiedzy (sprawy) nie istnieje podmiot wiedzy. Żeby rozmawiać,

Płacz Ewka, płacz!

Jak często Twoi klienci płaczą podczas sesji? W trakcie spotkania? Po jego zakończeniu? W jaki sposób coach może skłonić klienta do płaczu? I po co? Trzeba wiedzieć w jakim towarzystwie płakać. Kiedy moi klienci płaczą, myślę z wdzięcznością, że mi zaufali, pokazali swoje czułe miejsca. Cieszę się, kiedy w tej sposób wyrażają

Systemowa superwizja w coachingu

Mieć jakiś pogląd na superwizję, to jedno. Uczestniczyć w procesie superwizji jako coach to drugie. Trzecie – zaś poprowadzić superwizję coachingową. Dwa pierwsze doświadczenia mam już za sobą. Dobrze wspominam superwizje, w których brałam udział. Pewnie dlatego dziś doskonalę swoje umiejętności superwizji w coachingu w ramach podejścia holistycznego i systemowego. Po co mi

19 czerwca 2020

Błogosławiony niech będzie konflikt!

Trudno sobie wyobrazić świat bez konfliktów. Próba pogodzenia sprzecznych interesów ma swój potencjał. Kiedy unikamy konfliktu albo traktujemy go jak wojnę, unikamy okazji do rozmów, tracimy niepowtarzalną możliwość poznania drugiej osoby oraz wyrażenia własnych potrzeb i interesów. Tracimy szansę na satysfakcjonujące kontakty z drugim człowiekiem. Konflikty to nic złego. To sposób rozstrzygnięcia konfliktu

Jak się zwinąć, żeby się rozwinąć?

Czasem trzeba się cofnąć, żeby pójść naprzód, czasami dobrze się zwinąć, żeby móc rozwinąć się później. Ostatnie dwa miesiące dały mi szansę rozwoju nowych kompetencji. Wordpress, system zarządzania treścią na stronie, przestał być mi obcy. Rozwijam sprawność superwizji w coachingu. Pracuję nad nowym sposobem kontaktu z nowymi i istniejącymi klientami – projekt

Jaki zostawiasz ślad?

Francuski kryminolog Edmond Locard sformułował Zasadę Wymiany Locarda, która zakłada, że każda osoba przechodząca przez pomieszczenie (np. przestępca), coś w nim pozostawia i coś stamtąd zabiera. To podstawowa zasada kryminalistyki: „Każdy kontakt zostawia ślad.Zasada ta jest prawdziwa niemal w każdej dziedzinie życia, nie tylko w kryminalistyce, ale też informatyce. Znany filozof Robert

4 czerwca 2020

Wywiad z charyzmatycznym menedżerem

TAM: Kiedy poczułeś, że masz w sobie to coś, co pozwolisz, że ostrożnie nazwę charyzmą? Menedżer: Ja swoją charyzmę odkryłem na studiach. Musiałem przemówić do bardzo dużej grupy ludzi, którzy tak naprawdę przyszli nastawieni na nudne przemówienie, czyli na to, że się wyłączą. Gdy mam do czynienia z ludźmi – zawsze staram

26 maja 2020

Emocje, czyli inteligencja emocjonalna mózgu

Ludzie świadomi swoich emocji wykorzystują swoje myślenie do kierowania emocjami zamiast pozwalać, aby to one kierowały ich życiem. Czasem niektórzy mówią, że emocje są jak chmury. I od Ciebie zależy, czy to będzie obłoczek, baranek, czy chmura kłębiasta. Odpowiedz sobie na pytania: Jaki masz kontakt z własną intuicją i uczuciami? Jak udaje

26 maja 2020

Bajki jako narzędzie coachingowe

Zwykle opowieści, bajki, opowiadania zakończone są morałem, ale też czasem „prawda” jest ukryta, a nawet wieloznaczna. Ich treść można rozumieć dosłownie, ale też symbolicznie. Można je odnieść do czegoś, co jest w nas samych, czegoś ważnego, ale bywa, że nawiązują do czegoś, co wcale nie trzeba nazywać, albo z czego nie

26 maja 2020

Online

Coraz łatwiej jest mi wyobrazić sobie to, co jest niewyobrażalne. Żadna myśl nie ulatuje zbyt wysoko! Koronawirus zamknął nas w domach. To tutaj większość z nas ostatnio zajmuje się dziećmi, spędza czas wolny i pracuje. Domowe zacisze może działać demotywująco. Trzeba teraz się motywować samodzielnie do działania, bez kontroli i fizycznej

8 maja 2020

Kompleks Jonasza

„Każdy z nas kryje w sobie pewne pragnienie – pragnienie, które wraz z upływem czasu zmienia się w ukryty żal. W przypadku każdego z nas pragnienie to przybiera nieco inny charakter, wyraża bowiem najgłębszą zakorzenioną potrzebę wyrażania własnego „ja”. Nasze życie będzie spełnione i wartościowe tylko w takim stopniu, w jakim

28 kwietnia 2020

Międzyczas

Żyjemy w MIĘDZYCZASIE. Co prawda, większość językoznawców uważa, że wyrażenie „w międzyczasie” nie istnieje. Co prawda, autor słownika z 1861 r. w grupie wyrazów z członem między- wymienił „międzyczasie”, czyli ‚chwilę między jedną a drugą chwilą upływającą”, ale ostatecznie nie zdecydowano się wprowadzić tego rzeczownika do współczesnej polszczyzny. A jednak: co było, nie

3 kwietnia 2020

Szczęścia można się nauczyć?

Nie tak znowu dawno temu na jednym z warszawskich blokowisk mieszkały po sąsiedzku dwie małe dziewczynki. Dwie Anie. Znały się od zawsze, ich rodziny były ze sobą blisko. Był między nimi tylko rok różnicy, wszystko robiły razem. Starsza Ania pochodziła z rodziny, w której nigdy niczego nie brakowało. U młodszej bywało

25 marca 2020

Należy iść tam, gdzie coś się dzieje…

Życie mnie nauczyło, że należy iść tam, gdzie coś się dzieje... Wiele lat temu, krótko przed Świętami Wielkiej Nocy, po zakończeniu pracy w publicznym Programie III Polskiego Radia po raz pierwszy wystąpiłam w roli trenera w treningu dla kadry menedżerskiej. Właśnie wtedy bowiem rozpoczęła się moja przygoda i jednocześnie kariera ściśle związana

23 stycznia 2020

Biznes od nowa

W 2008 roku zakończyłam wieloletnią współpracę ze znaną firmą szkoleniową. W okresie współpracy z tą organizacją jako trener i coach mówiłam swoim klientom: rozwijaj swoje talenty, mocne strony, inwestuj w to, co liczy się dla ciebie. Rób to, do czego masz wewnętrzne przekonanie i co pozostaje w zgodzie z twoimi wartościami.

16 stycznia 2020

Życzenia nie tylko na Święta

Na Święta życzę Ci, abyś zawsze umiał pocieszyć ludzi w rozpaczy oraz uczestniczyć w szczęściu tych, którym jest ono dane. Byś potrafił rozmawiać z tymi, którzy się boją lub są niepewni. Ludzie, których najtrudniej kochać najbardziej tego potrzebują” Zaś na Nowy Rok życzę trwałych przyjaźni, satysfakcjonującej pracy, spełnienia marzeń. Miłości.Życzę Ci wielu rzeczy. Ale

13 grudnia 2019

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

W związku z obowiązującym od dnia 25 maja 2018 r. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (dalej: RODO), przekazujemy Państwu informację o zasadach przetwarzania przez Tamara Bieńkowska & Sparing Partners, danych osobowych i przysługujących

16 lipca 2019

Dążenie do mistrzostwa

Do czego masz talent? Zdolności, powołanie, smykałkę, zacięcie, łatwość, sprawność, skuteczność, operatywność, efektywność. Tylko to warto robić w życiu. Warto robić tylko to, co wynika z diagnozy twojego talentu. Reszta to strata czasu. Mistrzostwo to jednak coś więcej niż wybitne umiejętności. Spójrz na najlepszych sportowców albo aktorów. To są stuprocentowi profesjonaliści, którzy

Do czego masz talent?

Talent to nic innego jak potencjał drzemiący w ludziach, Stan predyspozycji, który często bywa określany synonimami: uzdolnienie, powołanie, wyjątkowe zdolności. Wszystkie one dość dobrze opisują naturalne skłonności, które każdy z nas posiada. Każdy ma jakiś talent, nawet TyJ Nierzadko się zdarza, że ignorujemy posiadane przez nas talenty. Powszechnie bowiem uznaje się, że

Przedsiębiorstwo to Ty!

Efekty nowego widzenia siebie dla pracy i biznesu to gigantyczny ruch w stronę tego, co nazywamy myśleniem kategoriami marki osobistej. Niezależnie od tego, czy jesteś na etacie w jakiejś firmie czy nie, warto abyś postępował tak, jak dyrektor naczelny firmy, nazwijmy ją: „Ja SA”. Innymi słowy, traktuj siebie jako szefa własnej firmy,

Twoi wrogowie: kariera i ciepła posadka

Kiedy dopada nas frustracja, czasami zaczynamy przekonywać samych siebie, że zdecydowane zmiany są coraz mniej potrzebne. Tymczasem w naszym otoczeniu zachodzą ciągłe i niekwestionowane zmiany napędzane potężnymi siłami. Kiedy przeżywamy kryzys, zaczynamy czasami myśleć, że problemy są nieuniknione i że nie można zrobić nic, by przejąć kontrolę nad biegiem wydarzeń. A

Kluczem jest pozytywne nastawienie

Przyjęcie, że zmiana jest jedyną pewną rzeczą w naszym świecie, skłania do kolejnej refleksji: stare nawyki prowadzą nas do starych rezultatów. Jeśli potrzebujemy zmienić rezultaty, musimy zmienić się, czyli własne nawyki. Wtedy zmiana innych będzie prostą konsekwencją zmiany, która dokona się w nas samych. Inaczej: jeśli zależy ci na rezultatach zewnętrznych,

DIVERSE BUT EQUAL

Przyjęcie, że zmiana jest jedyną pewną rzeczą w naszym świecie, skłania nas do kolejnej refleksji: stare nawyki prowadzą nas do starych rezultatów. Jeśli potrzebujemy zmienić rezultaty, musimy zmienić się, czyli własne nawyki. Wtedy zmiana innych będzie prostą konsekwencją zmiany, która dokona się w nas samych. Inaczej: jeśli zależy ci na rezultatach

Przejście!

Pracuję właśnie nad kolejnym warsztatem z wystąpień publicznych. Umiejętność przemawiania do dużej grupy ludzi – bez względu na to, czy są to uczniowie liceum, tłum na wiecu, czy przedsiębiorcy na konferencji – jest trudną sztuką. Niełatwo opanować nerwy, kontrolować gesty, mimikę, słowa i zachowanie, tak by słuchacze mogli się skupić na 

Dekalog mentora

Mentoring to partnerstwo między dwojgiem ludzi: mentorem i jego podopiecznym (mentee). Sposób, w jaki podopieczny doświadcza relacji w mentoringu, determinuje jego sukces. Jeśli wszystkie jego oczekiwane rezultaty są osiągnięte, wtedy relacja taka jest efektywna. Funkcja mentora opisana jest przez odpowiedzialne role: przewodnika, doradcy zawodowego, modelu. Aby być dobrym mentorem, trzeba będzie przybrać

Co to jest mentoring i kim jest mentor?

Mentoring to partnerstwo między dwojgiem ludzi: mentorem i jego podopiecznym (mentee). Sposób, w jaki podopieczny doświadcza relacji w mentoringu, determinuje jego sukces; jeśli wszystkie jego/jej oczekiwane rezultaty są osiągnięte, wtedy relacja taka jest efektywna. Funkcja mentora opisana jest przez odpowiedzialne role: przewodnika, doradcy zawodowego, modelu. Aby być dobrym mentorem, trzeba będzie przybrać

Sampling? Dziękuję, nie!

Jakiś czas temu usłyszałam tę historię od osoby, której chciałam przekazać informację zwrotną po warsztacie. Usłyszałam, co mi powiedziała. Zrozumiałam, czego mi nie wolno lub nie wypada. Ale na jakimś głębszym poziomie psychologicznym nie pogodziłam się z tym, że mój rozmówca nie był ciekaw, co chcę mu powiedzieć. Bernard Ładysz – polski śpiewak

Jak nie krytykować.

Niedawno kupiłam sobie nowy komputer, kolejny zresztą. Na pozór jest on idealny, sama nowoczesność. Kiedy jednak przez chwilę się zastanowię, to wychodzi na to, że ma on wiele paskudnych wad. Jest za drogi, cięższy niż pierwotnie zakładałam, a kolor obudowy gryzie się z moim ubraniem. Monica Bellucci jest na pierwszy rzut

Motocaina: sport jest dla wściekniętych.

Czy głównym motorem sportowców są właśnie emocje, czy raczej starają się oni utrzymać je na wodzy i kierować się zasadami bezpieczeństwa? Uważam, że w Polsce emocje są w bardzo wielkiej pogardzie, ludzie niespecjalnie dużą uwagę przywiązują do uczuć. Nawet nie wiedzą, jak te emocje wyglądają, bo nie można ich wstawić w arkusz

Jakich chwytów używać w sytuacji sporu z dziennikarzami.

Polityka to nie tylko sztuka wystąpień skierowanych do wyborców, ale też sztuka prowadzenia sporów z dziennikarzami i konkurentami politycznymi. Jakich tutaj chwytów można używać? Czy wszystko ogranicza się do technik perswazyjnych? Przede wszystkim uczę słuchania i słyszenia, bo to nie jest to samo. Moi klienci to często bardzo dorośli ludzie, ale nie

Jak długo trwa trening medialny polityka?

Trening medialny przypomina w pewnym sensie drogę, w której jestem towarzyszem podróży kandydata. Spotykam go na pewnym odcinku, idziemy razem tą samą długością chodnika, a potem się rozstajemy. Niektórzy podróżują szybko, a niektórzy oglądają, podziwiają widoki, mają zwyczaj wracać do miejsca, z którego wystartowali. Długość trwania treningu zależy nie tyle od chęci

Firma płaci, pracownik się zwalnia. Coaching był skuteczny?

W Polsce popularny jest coaching trójstronny, w którym udział biorą coach, pracodawca, czyli sponsor oraz pracownik, czyli klient. Według modelu pracodawca opłaca program i wybiera cel, a pracownik chce być coachowany. Pracodawca inwestuje w swojego pracownika. Jednak w prawdziwym życiu wielu pracowników nie chce się zmieniać, nie ma na to czasu lub motywacji. W wielu

11 września 2016

Trzy pytania do… Tamary Bieńkowskiej.

Współpracowałaś już z wieloma menedżerami, jakie są 3 cechy / co wyróżnia dobrych menedżerów? Przez moje życie każdego dnia przesuwają się ludzie. Widziałam wielu menedżerów, niektórzy zostali na dłużej w mojej wdzięcznej pamięci. Na trwale zapisali się tylko dwajJ.  Mniejsza o to, jakie piastowali stanowiska, jaki pełnili urząd, jakie branże reprezentowali. Swój

11 września 2016

Coaching w organizacji.

„Gdy skupiam na czymś uwagę, nie ma ani jednej rzeczy, osoby, czegokolwiek, co mogłoby mnie powstrzymać przed osiągnięciem wymarzonego celu. Jeżeli bardzo czegoś pragnę, czuję, że to osiągnę”. W ten oto sposób Michael Phelps – żywa legenda pływania, ośmiokrotny medalista i wielokrotny rekordzista świata – odkrywa w swojej biografii  tajemnicę swojego

11 września 2016

Sztuka wystąpień publicznych.

Podczas jednego z seminariów z rosnącym zdumieniem obserwowałam pewnego utytułowanego profesora, który zawracając się do licznie zgromadzonej publiczności w pierwszych słowach powiedział: „Mam mówić o znaczeniu jogi i akupunktury. Nie znam się na jodze, nigdy nie korzystałem z akupunktury, ale zrobiłem dla Państwa przegląd dostępnej literatury”. Po czym zwrócony twarzą w 

11 września 2016

Dość wymówek!

Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że któregoś dnia odczułeś inspirujący impuls, który podsunął pomysł, na przykład wystartowania w maratonie? Przez chwilę Twoje ciało opanowały pozytywne wibracje i przyjemnie rozpływające sie emocje. I nagle... nastąpił niespodziewany atak! Jakiś wewnętrzny niesympatyczny głos zaczął torpedować Twój jakże genialny pomysł. Gdzieś w Twoim mózgu, niczym złowieszcze

7 września 2016

Twarz za parawanem.

„Paznokcie, rękaw płaszcza, buty, nogawki, zgrubienia na palcu wskazującym i kciuku, wyraz twarzy, mankiety koszuli, ruchy – każda z tych rzeczy wyraźnie świadczy o tym, czym zajmuje się dany człowiek. To nie do pomyślenia, żeby wszystko to razem wzięte nie doprowadziło kompetentnego detektywa do rozwiązania każdej sprawy.” – tak o prostocie

6 września 2016

Obrona przed presją i szantażem.

Joseph Goebbels, minister propagandy Trzeciej Rzeszy uważał, że częste przez powtarzanie ludziom można wmówić, że koła są kwadratowe. Zwrócił ona uwagę na dość ponury, ale niestety do dziś dość aktualny aspekt powtarzania jako techniki propagandowej: „Masy na ogół są bardziej prymitywne, niż nam się wydaje. Przekazy propagandowe muszą więc na ogół być

6 września 2016

Jak rodzi się wypalenie zawodowe.

Nie trzeba być geniuszem, aby przewidzieć, że jeśli piastujesz jakieś odpowiedzialne stanowisko, dbasz o rodzinę, pracujesz jako wolontariusz albo w jakiś inny sposób dbasz o bliźnich (choćby będąc treneremJ), masz dużą szansę na doświadczanie stresu. Zbyt dużą niestety. Ustalmy przy tej okazji od razu, że nikt nie chce się stresować w życiu.

6 września 2016
6 września 2016

Jak być przekonującym, mówiąc do tłumu.

Kwieciste monologi, wyuczone gesty? Nic z tych rzeczy. Bez umiejętności „porwania słuchaczy” nie ma co się porywać na wystąpienia publiczne. Pamiętam jak kiedyś mój klient, przy okazji pierwszej rozmowy powiedział: „Zbliża się termin kolejnego, dorocznego spotkania zespołu. I znów, jak w poprzednich latach, wystąpi przede mną dyrektor sprzedaży. I zapewne, jak już

31 sierpnia 2016

Rola psychologa w klubie fitness.

– Amerykańscy psychologowie sportu przyjmują, ze o efektach treningowych i wynikach osiąganych na zawodach w 50 proc. decyduje opieka psychologiczna. W Polsce na hasło: psycholog w klubie fitness wszyscy pukają się w czoło. Przecież chodzi o prace mięśni, a nie trening w zakresie radzenia sobie z emocjami czy pobudzanie kreatywności! Zauważyłam, że to,

25 sierpnia 2016

Wzór na szczęście.

Istnieje tylko jeden sposób na zapewnienie sobie trwałego szczęścia. Jest bardzo prosty: być szczęśliwym! Rozmawiałam ostatnio z koleżanką po fachu, sfrustrowaną swoją sytuacją osobistą i zawodową. Im dłużej rozmawiałyśmy, tym większy rósł we mnie opór. W końcu powiedziałam jej coś, co się jej nie spodobało, a brzmiało mnie więcej tak: Jeżeli to, kim

25 sierpnia 2016

Dyscyplina czy motywacja?
Przede wszystkim: pierwszy krok.

Jeśli nie chcesz przegapić żadnego artykułu — zostaw swój adres. Nowe artykuły zostaną wysłane na Twój adres mailowy.

Twój adres email